Začátky influenceringu
První známky influenceringu se u nás objevují v 90. letech 20. století, kdy jsme mohli na televizních obrazovkách vidět známé osobnosti jako zpěváky a herce, kteří představovali produkt. Jednalo se například o potraviny, tablety na hubnutí nebo auta.
Nejvíce se ale influencing, jak ho známe, rozšířil v letech 2010 až 2019, kdy společnostem, které spolupracovali s influencery, začaly růst tržby. Od té doby je tento způsob marketingu stále využívanější.
Kdo je influencer
Začněme od začátku obecnou větou. Influencer je osoba veřejně známá, která má určitý vliv u svého obecenstva. Díky svým schopnostem je schopna zaujmout a ovlivňovat chování uživatelů sociálních sítích. Bavíme se tedy o osobě, která je sledována velkým množstvím uživatelů internetu a to staršími lidmi i nezletilými.
Vlivný influencer zpravidla splňuje následující body:
- Počet sledujících či odběratelů na sociální síti, ve které se propaguje, by měl přesáhnout 100 tisíc. Není to ten nejvlivnější faktor, ale přesto je důležitý.
- Zda má povahu vhodnou pro práci influencera, tedy ochotu jít s kůží na trh. Musí umět působit důvěryhodně a musí mít správné komunikační schopnosti, aby uměl publikum zaujmout a přesvědčit je k nákupům a dalším akcím.
Influenceři a jejich zaměření
Samozřejmě každý influencer si je jistý v jiném oboru a proto se postupem času vytvořilo také jakési dělení influencerů.
Opinion leader je influencer, který dokáže ovlivnit svým míněním. Často se jedná o osobu, která svému oboru velmi rozumí.
Trendsetter patří k osobám, které udávají směr. Většinou jsou velmi napřed s novými trendy, které vám doporučí. Ať už jejich autorem někdo jiný nebo oni sami.
Jak už jsme si řekli, s influencery se lze potkat v rámci mnoha sociálních sítí:
- YouTube
- Tik Tok
Influencer marketing
Zde se dostáváme k jádru influencerů. Pokud influecer má vliv a umí zaujmout, pak dostává nabídky spoluprací. Dříve se jednalo zpravidla o barterovou spolupráci, tedy jídlo, oblečení, drogerii, papírnictví nebo hračky pro děti. Influencer má za úkol daný produkt vyzkoušet a udělat recenzi. Případně produkt po nějakou dobu ukazovat. Je to placená reklama pro společnosti, která u úspěšného influencera má velký odbyt. V současné době je to spíše finanční odměna, o kterou mají influenceři zájem.
Proto mnoho influencerů funguje na bázi reklam. Zprostředkují reklamu společnosti, získají produkt, který následně pomocí svého vlivu prodávají svým sledujícím. Další možností je fungovat z vlastní tvorby a jejího prodeje, například formou plakátů, podcastů, hudby a podobně.
Jaké sledujete influencery? Necháte se ovlivnit pro nákup produktů? Stalo se vám někdy, že jste dali na rozhodnutí svého oblíbeného influencera a byli jste zklamaní? S těmito a mnoha dalšími otázkami se dnes potýká většina uživatelů sociálních sítí a vůbec internetu.
O podnikání na internetu si můžete přečíst také v našich článcích Jak na homeoffice nebo Služby internetového marketingu: Jak se mezi nimi vyznat.